13 juli 2016

Fäst vid mig

Vaknade, klädde av ivan naken för en rejäl fästingscanning, hittade inga. Däremot på mig själv, i armvecket, en JÄVEL måste ha skjutit sig rakt in i en fet ven för den var så.... stor. Alltså bubblig och sådär som de kunde se ut på hundarna ibland när de haft det riktigt lugnt och gött därinne i pälsen. Äeh fy fan. Paniken. Lämnade Ivan naken i sängen och rusade in till Ruben som fick ta bort den med en pincett. Den satt så hårt. Ville ej bort. Nu har jag latent panik av äckel och tbe-ångest. Min vaccination fullbordades sommaren 2010 och jag vågar inte googla på om effekten gått ur nu, men det har den väl förmodligen. Gah. Sån idiot som inte vaccinerat oss. Hatar mig själv intensivt nu. 

4 kommentarer:

Erika sa...

Kommentaren du inte vill ha: Ja, vaccinet har slutat verka nu. Å andra sidan har de flesta fästingar inte TBE. Vaccinerade mig (oss) i år för första gången. Har haft ett antal fästingar innan dess och inte blivit sjuk.

Anonym sa...

Från en hypokondriker till en annan: du har förmodligen visst skydd kvar från tidigare vaccin. Ändock är risken för TBE mycket liten. Betydligt mycket mindre än risken för en bilolycka, till exempel. Kram

Anonym sa...

TBE är väldigt ovanligt på Gotlands, jag tror det bara har varit några enstaka fall någonsin och det är i vissa av dessa osäkert om personerna ens smittades på Gotland. Så jag tror inte du behöver oroa dig!

/Anna i Malmö

Anonym sa...

5 fall av TBE på Gotland förra året och vårdguiden skriver följande

"På Gotlands huvudö har endast någon person blivit smittad, däremot har flera blivit smittade på de omkringliggande öarna Stora Karlsö och Gotska sandön"