2 juli 2016

På en buss

Ni vet hur jag drar mig för alla resor som är längre än en halvtimme med Ivan? Vilket iofs kanske är fånigt men jag tycker det är så sjukt jobbigt när han härjar och skriker och det blir sällan knappt värt det. Nåväl, idag är vi på väg till Ingarö med en buss från Slussen. Vi ska hälsa på Ivans ena barnvakt, äta lunch och hänga med hennes katter och på en brygga. Om det slutar regna någon gång. Såhär peppad var Ivan innan vi åkte, fick ett viktigt uppdrag i att "hålla blommor". 


Den här veckan har jag inte skrivit så mycket, märker jag. I alla fall inte här. I min dator däremot, har det samlats en jävla massa ord. Det räckte med att jag bestämde mig för att testa den här bokgrejen och så lossnade orden också. I alla fall förra veckan. Har samlat ihop ett trettiotal sidor och tycker hittills inte att det är helt fruktansvärt banalt, en känsla jag ofta har inför mina texter när de har en liten tid på ryggen. Det är ett problem. Hoppas det inte kommer förstöra för mig nu. 

I övrigt har veckan bjudit på en chocktidig morgon då Ivan satte sig upp i sängen och deklarerade att han sovit färdigt klockan 04.00. Omöjlig att resonera med och mycket skeptisk till mina ord om att det var "mitt i natten" klev han upp och ut i vardagsrummet som badade i gryningsljus. Jag spenderade sedan morgonen googlandes på persiennfirmor, det räcker tydligen inte att bara ha halvmörkt i sovrummet. Klockan 06.30 var vi ute och traskade i årstaviken. Med alla motionärer som joggade då. Vid sju somnade han i vagnen och vid åtta vaknade han på förskolans gård. Mycket upprörd över att vara där. Dygnet som följde blev lite... Trött. Men det gick ju. Natten efter var allt som vanligt igen. 

Nu närmar vi oss vår hållplats och jag måste samla ihop oss inför avhopp. En vecka kvar till semester för oss nu. Ser fram emot den, och sommaren, med skräckblandad förtjusning. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har en sån mörkläggningsrullgardin i sonens sovrum men det blev ändå för ljust så jag tejpade upp aluminiumfolie på rutan på insidan och hade rullgardinen över. Fruktansvärt fult men det fick det vara värt. Ska kanske hitta snyggare lösning men detta gick fort och var billigt.

Anonym sa...

Vi har en sån mörkläggningsrullgardin i sonens sovrum men det blev ändå för ljust så jag tejpade upp aluminiumfolie på rutan på insidan och hade rullgardinen över. Fruktansvärt fult men det fick det vara värt. Ska kanske hitta snyggare lösning men detta gick fort och var billigt.

Anonym sa...

Vi hade morgonsol i sovrummet i vår förra lägenhet och barnen kunde vakna kl 5 och säga "Nu är det morgon, det är ljust ute". Vi hade både persienner och rullgardin a la mörkläggning men de glipade och släppte in ljus. Åkte till en tygafför och köpte en bit mörkläggningmaterial i tunn plast, en remsa med självhäftande kardborrband samt lim. Satte upp fyra små bitar av kardborrbandet på ramen runt fönstret (alltså på själva fönstret så det fortfarande gick att öppna. Limmade fast motsvarande på mörkläggningsmaterialet för att det skulle fästa ordentligt. Hyfsat enkelt att sätta upp och ta ner om en inte har väldigt höga fönster

Hanna sa...

Jag tycker Ikeas mörkläggningsgardiner funkar jättebra.