10 september 2016

Ett boktips, som omväxling

Det är så skönt att vara hemma igen. Det är SÅ skönt att vara hemma igen. I min soffa, med mitt barn sovande i rummet bredvid, med mina saker omkring mig, med värkande ben efter släpande av resväska genom Londons tunnelbanenät idag. På flygplatsen insåg jag förskräckt att jag 1. hade 40 pund kvar i kontanter och 2. inte hade något att läsa på vägen hem. Så jag shoppade lite böcker och tidningar. Närmare bestämt följande: 



Tidningarna verkar jätteintressanta, har aldrig hört talas om dem tidigare men listan på skribenter kändes inte ospännande: 



I alla fall, det slutade med att jag läste hela boken i stället för någon av tidskrifterna. Grief is the thing with feathers. Och tyckte jättemycket om den. Det är ganska sällan som jag läser böcker om förlust och sorg nu för tiden. Förut tuggade jag i mig i princip allt som fanns därute, men hade svårt att relatera till andras berättelser och känslor och kände mig antingen alienerad, utanför, udda, eller helt sonika bara... dålig. Svårt att beskriva. Och sedan det stått klart att jag själv kommer skriva en bok på temat (mer om det senare) har jag ännu mindre orkat läsa andras berättelser om förlust. Kanske för att inte ge mig själv mer prestationsångest än jag redan har. 

Men den här boken var kort, kändes annorlunda eftersom den verkade handla delvis om en kråka (?) som flyttar in i en sörjande pappas hem strax efter att hans fru gått bort, den var inte på mitt eget språk och den såg ut att stundvis mer likna poesi än en roman. Så jag började läsa. Och fortsatte. Och fortsatte. Grät under tiden. Den tog ungefär en dryg timme att läsa ut och jag tyckte jättemycket om den. Tyvärr är jag alldeles för trött för att formulera mig kring den så i stället rekommenderar jag den här recensionen samt lägger in de här bilderna som smakprov. Vassego för tips! 







Inga kommentarer: