3 november 2016

Det vi har och det vi inte har

Hej det är föräldrabloggaren igen! Idag tänkte jag skriva några riktigt kloka och insiktsfulla ord (eeeh...) på tema "alla barn är olika och alla föräldrar kämpar på med just sitt barns... grejer". Håll i hatten och häng med.

Det slår mig att många av mina vänner/bekanta med barn i samma ålder som Ivan under den senaste tiden pratat/skrivit mycket om den stora utmaningen i att få sitt barn påklätt och ut genom dörren, på väg till förskola, typ. Man har sammandrabbningar om att sätta på sig kläder (alls) eller vilka kläder som ska på, eller kläder åker på och sedan av igen. Jag ser många poster och mycket igenkänning på dessa poster. Själv håller jag tyst eftersom just detta moment inte är, eller har varit, ett särskilt stort problem hos oss. Ibland vill han inte gå till förskolan, men det var länge sedan nu, sedan den här terminen började och han fått sin bästa polare Ayton är han för det mesta ganska peppad på att gå. Rena kläder sätter vi på i samband med blöjbyte på morgonen. Pyjamasbrallorna lägger han glatt tillbaka i sängen och sedan väljer han, eller jag, vilka kläder som ska på just den här dagen. Totalt konfliktfritt. När jag ser posterna om grälen kring påklädningarna tänker jag att jag måste komma ihåg att bara för att vi har våra grejer så innebär det inte att vi har... alla problem, som liksom kan orsaka konflikter i en vardag med ett litet barn.

Det vi har, däremot, är följande:

1. Bada. Alltså Ivan VÄGRAR att bada badkar, eller duscha. Han får panik och varje gång det är dags blir det i princip fasthållning och en maktutövning från mitt håll som känns hemsk i själ och hjärta. Han försöker krångla sig ur min famn, klättra ur badkaret, ta sig bort, lyckas ibland, halkar ibland, jag har provat allt: att göra det roligt, att resonera, att sitta i badet själv, osv. Det går inte. Han hatar att bada. Så vi badar inte så ofta. Vi tvättar delar av kroppen vid handfatet och så badar vi när det måste göras. Har sådana våndor inför dagen han får löss och man måste tvätta noga med ett speciellt schampo, för hårtvättningar orkar jag inte ens gå in på. Jag skulle behöva ha cirka fyra armar till för att lösa bad- och hårtvättning på min son. Och det är inte fridfullt eller harmoniskt. Han hatar vatten. Att bli blöt. Punkt. En vacker det hoppas jag kunna skratta åt detta minne men nu är det asjobbigt.

2. Nätterna. Ivan vaknar fortfarande minst en gång per natt. Skriker ut ilskna eller ledsna fragment från en dröm, gråter om han inte lyfts upp och placeras i sängen bredvid mig. Då tystnar han å andra sidan snabbt och sover lätt vidare. Tidigare, när vi var två vuxna och två barn i ett sovrum, försökte vi köra något slags "kur" och lära Ivan att sluta skrika när han vaknade ur en dröm. Nu, när det bara är jag och Ivan igen, skiter jag fullständigt i att försöka kura honom ur sina drömmar och gör det som är enklast. Dvs, för det mesta landar han i min säng i mitten av natten och det är helt fine med mig. Sover för övrigt så mycket mer nu när jag är singel igen, inte så mycket att stanna uppe för om kvällarna längre, och så dessa skrikuppvak som i stället för en kvart och flera per natt nu landar på någon minut och kanske ett per natt. Men ska ej ljuga: längtar till den dagen mitt barn mer som regel än undantag sover en hel natt. Det kommer att bli en fest utan dess like.

3. Blöjorna. Jo, men jag har väl noterat att många barn i Ivans ålder nu har slutat med sina blöjor och glatt går på potta eller toalett. Det gör inte min son. Och jag tror egentligen inte att det här är ett megastort problem, kanske handlar det rent av mest om min egen bekvämlighet, men alltså... han är inte sugen. Han kissade på pottan en period i somras, då det inte kändes för kallt om benen att springa runt naken hemma. Det var som att när han var naken kom han på när han var kissnödig och sprang till pottan. Nu, i novemberkylan, vill han ha kläder på sig inomhus. Och har han ingen blöja då så... kommer det i brallan. Kisset. Han VILL ha blöja på sig. Jag har köpt en sådan där toalettring för barn, och vi har en potta stående framme, men han är inte sugen. Och jag orkar inte bråka om det. Så vi kör på med blöjorna. Pratar om att hans kompisar går på potta/toa, att det snart är dags för honom också. Inbillar mig att en dag kommer det inte innebära en stor kris för honom att ta av sig blöjan? Annars får vi väl göra en bestämd cold turkey-grej. Typ.. i vår. Mvh, prokrastineringsexperten.

Ptja. Vetefan vad detta inlägg skulle ge någon levande själ men känner mig lite ovan vid att blogga efter den senaste tidens uppehåll så hav tålamod med mig, jag kämpar på här i min ringhörna.

8 kommentarer:

M sa...

Min bonuspojke var som Ivan med blöjorna och hade blöja länge. Att tjafsa eller pusha på det gav aldrig något vettigt resultat alls utan det var som att han plötsligt bestämde sig själv någonstans kring 3 år och 8-9 månader. Vi gjorde vårt bästa för att göra toabesöken festliga och han tittade ofta på när vi gick (adjö sista rest privatliv) men till syvende och sist handlade det bara om att han var redo. Första torra natten upptäckte vi sent att vi glömt köpa blöjor, ingen orkade gå på Ica utan vi chansade och sen dess har han inte haft blöja alls. Nån olycka såklart men sällan faktiskt, han var liksom färdig då bara. Precis som Ivan en bestämd och känslig figur.

Hanna sa...

Haha, vi har seriöst både 1-3 PLUS kläderna med A. Eller, han kan tänka sig att bada ibland men hårtvätt går absolut inte och han är livrädd för dusch(munstycket).

Han var torr om dagarna i somras men sen funkade det inte på förskolan så nu är han tillbaka med blöja. Som han absolut inte vill byta heller.

Nätterna ja. Vi sover ju tillsammans. I natt var jag uppe och gjorde välling två gånger (han väcker mig och jag orkar inte väcka Martin för att det ska bli rättvist) och sen vaknade han för dagen 4.40.

Erika sa...

Måste han duscha/bada då? Punkttvätt funkar ju utmärkt på små barn. Alva badar/duschar ofta för att hon älskar det. Men jag vill eg hålla det till max en dag per vecka (blir typ 2 ibland 3) för att skona huden osv.

Anonym sa...

Mina barn har båda varit närmare fyra år innan de slutat att bajsa i blöjan. Slutat kissa har de gjort vid ungefär tre års ålder. Ingen brådska, börja inte innan barnet är redo sa vår bvc-tant.

Våra barn sover med oss i sängen, vi har gett upp försöken. De är 7 och4,5 år. Någon gång lär de sluta självmant.

Anna sa...

Vi har haft en badhatare här också. Ren skär panik vid alla försök så vi backade helt. Punkttvättade - som någon ovan skrev - med blöta tvättlappar vid behov. Sen badade vi leksaker i en liten evighet tills han en dag klev i badet själv (fullt påklädd). Fortsatte med kravlösa bad länge - dvs hoppade över alla försök att tvåla in eller tvätta hår. Nu är han 5 år och tolererar bad någon gång per vecka - gillar det tom. Schampo är fortfarande en pina så det används sparsamt. Men hela processen tog sin tid, tror vi tvättade uteslutande med tvättlappar i 1,5 års tid. Jag var urless på att leka med leksaker i badbalja var o varannan kväll men till slut släppte det. Dusch går helt bort, han tycker det gör ont.
Samsover fortfarande som en närhetstörstande liten elvisp.

Och tja, check på det mesta. Fast få bråk om kläder, mest för att han får gå i det mesta. Vägrar han jacka kommer han oftast på att det är kallt och så löser det sig. Klä på sig själv däremot, det händer inte.

Anna med Nils sa...

Skulle aldrig ens drömma om att köra blöjavvänjning annan årstid än på sommaren. Varför göra det svråare för sig än det måste vara? Okej om man har ett barn som är peppat på avslut själv men med våra barn har vi initierat. Det har varit sommaren de är 3,5 och planen är att det blir samma för Nils. Slutat med dagblöja då och nattblöja någon gång under hösten eller under jullovet. Har varit smidigt, de har varit stora nog för att fatta och kunna kommunicera tydligt med om de behöver gå på toa. Stressa inte med den!

Och jag vet inte om detta är tröst eller inte men vår äldsta började sova hela nätter när han var 5 år. Nu vaknar han på natten kanske en gång varannan månad? Om ens det. Nils vaknar varje natt och kommer int tills oss eller att en av oss (just nu P) går över till honom. Jag är chill med allt det där för jag kolla på mina två stora och vet att allt går över.

Arne sa...

Hej hej! Finns massor att säga, men säger ba det här:
Köp antilusspray och spraya i håret när det går på förskolan, så slipper ni kanske löss.
Hej då!

Anonym sa...

Jag skulle gjort en cold turkey på en gång. Typ en eller två jobbiga dagar (kanske förlägga dem typ hemma hos farfar hehe) där han kissar på sig mycket, (aka lär sig hur det känns när man är kissnödig) sen slipper ni blöjorna. Mycket mutor! Vi använde salta pinnar.