21 november 2016

Vem ska vara tomte är det tänkt?

Den här kvällen gick i glittrets tecken. Såhär, typ. 


Nu lever jag för övrigt i begynnande skräck inför den värsta årstiden av dem alla: vinterkräksjukans årstid. Det har börjat närma sig våra trakter. Förskolor i närheten är drabbade. Jag vet att det bara handlar om veckor, eller dagar, tills mailet kommer om att det är dags. Det är omöjligt, såklart, att sia om hur hårt vi blir drabbade i år. Likväl finns stressen där ändå redan, till ingen nytta. Man kan ju tycka att jag borde blivit härdad efter förra året och året innan det. Om inte åtta magsjukor i rad (typ!) kan kallas KBT så vet jag inte vad som kan det. Ändå: känner mig lika rädd som vanligt. Alltså denna vidriga äckliga sjuka. Och alla vabdagar den skördar. Varje år. Kan inte någon bara komma på ett fungerande vaccin? Varför är det så svårt? Min enda tröst är att Ivan är lite större varje år. Förra året kunde han säga "ont i magen" och i år kanske det går att kommunicera ännu bättre i frågan. Hoppas. Har ju heltäckningsmatta i sovrummet, ehe. Skräckslagen smiley. 

Har egentligen inget vettigt att skriva. Funderar lite på julen i år. Undrar var vi ska vara och sådär. Med vilka. Om det bara blir jag och Ivan och mamma - vem ska vara tomte? Han har ju börjat peppa för tomten redan. Kan man ragga upp en granne eller hur gör man? Skulle jag eller mamma klä ut oss skulle han lätt genomskåda det, tänker jag. Hmmm. 

4 kommentarer:

Erika sa...

Det går att hyra tomte! Ca 300-500. Eller be en granne?:)

Lina sa...

Be en granne, brukar vi göra! Eller byt tomte med någon barnfamilj i närheten, om du kan tänka dig att själv vara tomte där alltså:)

Anonym sa...

Vi har kört någon variant där tomten har varit och lämnat något paket under natten till julafton eftersom själva tomtebesöket skrämde slag på mina syskonbarn första året. Det var liksom inte roligt med en bullrig gubbe utan mest skrämmande. Så nu lämnar tomten ett paket på balkongen eller utanför ytterdörren. Det fixar ju också det där konstiga och lite oförklarliga med att paket kommer från tomten men också från mamma/mormor/farmor osv.

Anonym sa...

Kräksjuka....hemsk hemsk sjukdom. Enda trösten är nog att det blir bättre för varje år. Nästa vinter kan I säkert säga till och kräkas i hink. Och förstå att det är viktigt att dricka. Då blir det 100ggr enklare. Jag håller tummat för att ni inte drabbas i år! Kan inte förstå hur tärande det måste vara att alltid vabba själv. Du är en hjälte!