7 december 2016

SSRI mot ångest / fobi?

Det här verkar ju bli tredje vintern i rad som jag nästan däckar i min kräkfobi. Som det ser ut idag, efter en vecka av nästan ingen sömn alls, tycks det inte ha blivit bättre med åren eller med den "träning" som jag ju trots allt fått av Ivans magsjukor (åtta förra året, fem första året) utan värre. Det har väl knappast hjälpt att han haft extremt känsliga tarmar som liksom tagit emot i princip alla virus som omgivningen bjudit på, och fler än en gång haft magsjukor som varat i uppemot två veckor. Jag har ju kört en vända KBT (som inte hjälpte alls) och försökt med hypnos (som förvisso ledde till att jag träffade den terapeut jag fortfarande träffar en gång i veckan, men just kräkfobin har inte blivit bättre utan vi pratar mer om andra saker, livet och relationer generellt). Nu känns det som de enda alternativen jag har är att genomlida vintrarna i stor ångest eller att prova SSRI. Jag har förstått att SSRI kan användas mot ångest och fobi och inte bara används för klassiska depressioner. Men jag vet så lite om det här. Jag har haft pojkvänner och vänner och familjemedlemmar som ätit SSRI mot just depression. De har vittnat om att det fungerat olika bra för dem, att i vissa fall har biverkningarna varit större än hjälpen som medicinen gett. Men som sagt, mot ångest och fobi känner jag i princip ingen som medicinerar, så vitt jag vet.

Jag undrar nu: gör du det? Känner du någon som gör? Skulle du vilja dela med dig av erfarenheter till mig? Antingen via kommentarsfältet eller via mail? Min fråga rör alltså SSRI mot ångest och fobi snarare än depression. Nu har jag snart inte sovit ordentligt på två veckor eftersom magsjukan anlände till förskolan då, Ivan är hittills inte smittad men jag blir allt mer vrakig pga osömn och ständig oro. Så jag överväger mina alternativ. Har en läkartid för att diskutera saken nästa vecka, så fire away, du som kanske har erfarenheter eller tankar eller tips. PUSS.


16 kommentarer:

Sara sa...

Har haft megaångest (sömnlös, darrig, tryck över bröstet, ältande etc) pga diverse livsproblem i kombo med post partum depression och lite sånt. Kan ärligt säga att börja äta sertralin var det som vände allt för mig. Helt annat läge nu, ångesten hålls i schack och nu stolt över min ökade förmåga att hantera "dämonerna" om/när de kommer farandes. Käkar låg dos så inga större biverkningar.

Sofia Fredriksson sa...

Hej!
Jag hittade din blogg för drygt två år sen då jag också lider av emetofobi. Jag har under nästan hela mitt liv ätit zoloft mot min kräkfobi och tvångstankarna som följer. Jag upplevde det som att zoloft var det som fick mig att klara varje vinter även om psykologerna hävdade att set var jag själv som var stark. Med zoloft upplevde jag att det var som om att dom värsta ångesttopparna blev lite mildare, man kan säga att jag blev lite "avtrubbad". Inte lika mycket ångest, men såhär i efterhand, kanske inte lika mycket känslor överlag, men ingenting som störde det sociala livet. Nu slutade jag med dom för ca ett år sen då jag kände mig stark nog att höra det, och det har också fungerat bra. Jag åt sertralin först, men de gav nig biverkningar, bytte till zoloft och hade ingen biverkning (åt i 8 år). Vet ibte vad mer jag ska säga, tycker absolut du ska prova. Det hjälpte mig något oerhört! Mejla mig om du undrar något annat. Sofia_fredriksson@hotmail.com

Sofia Fredriksson sa...

Hej!
Jag hittade din blogg för drygt två år sen då jag också lider av emetofobi. Jag har under nästan hela mitt liv ätit zoloft mot min kräkfobi och tvångstankarna som följer. Jag upplevde det som att zoloft var det som fick mig att klara varje vinter även om psykologerna hävdade att set var jag själv som var stark. Med zoloft upplevde jag att det var som om att dom värsta ångesttopparna blev lite mildare, man kan säga att jag blev lite "avtrubbad". Inte lika mycket ångest, men såhär i efterhand, kanske inte lika mycket känslor överlag, men ingenting som störde det sociala livet. Nu slutade jag med dom för ca ett år sen då jag kände mig stark nog att höra det, och det har också fungerat bra. Jag åt sertralin först, men de gav nig biverkningar, bytte till zoloft och hade ingen biverkning (åt i 8 år). Vet ibte vad mer jag ska säga, tycker absolut du ska prova. Det hjälpte mig något oerhört! Mejla mig om du undrar något annat. Sofia_fredriksson@hotmail.com

Anonym sa...

Äter Ssri mot ångest och depression (Escitalopram) och det funkar bra. Det tar udden av orostankar. Jag blir lugnare, mindre kontrollerad vikt leder till mindre snurr i tankarna. Inga biverkningar. Känner mig inte som i en bubbla, har fortfarande känslor och är Lika kreativ. Det enda jag ångrar är att jag inte startade för 20 år sedan. Ang KBT mot kräkfobi tänker jag att baktanken ju är att lära om hjärnan att det faktiskt inte är farligt. Men att ha ett magsjukt barn är ju förjävligt. Dvs om jag skulle behandla min höjdrädsla är ju tanken att jag gradvis lär mig att rädslan klingar av på allt högre höjder och att inget farligt händer. Men din erfarenhet har ju liksom inte varit positiv. Det är ungefär som att jag faktiskt skulle ramla ned från ett berg, inte bara en utan åtta ggr och sedan undra varför jag inte blivit mindre rädd. Frida

Cat sa...

Har själv bara haft mot depression men det hjälpte ju mot ångesten också. Mamma har god hjälp av SSRI mot smärt-problematik. Prova? Vad har du att förlora? Jag var själv så himla osugen och det tog några preparat och månader innan effekt men så värt långsiktigt. Biverkningarna var ju trista men ändå inte i paritet med lidandet så det var ju en enkel matematik.

Schmarro sa...

Vad fina ni är som delar med er. TACK!

Anonym sa...

Jag var livrädd för att börja med medicinering mot sen ångest jag dragits med större delen av mitt liv. Efter en förlossningsdepression för tre år sen bestämde jag mig för att trotsa min skräck för biverkningar och testa och det förändrade allt. Ganska snabbt dessutom. Har haft ångest dagligen under låååång tid och som många andra här vittnar om kapade det topparna och ångesten triggades inte lika lätt som innan. Jag har till och med höjt dosen en gång och käkar nu 100 mg sertralin. Har inga planer på att sluta, inte ens om jag skulle bli gravid igen. Ärligt talat så fattar jag inte varför jag inte började medicinera innan. Ångest är förjävligt. Jag tycker att du ska testa. Prata med läkaren om olika farhågor. Det gjorde jag och då avdramatiserade hon det rejält. Det är så himla många som käkar SSRI och andra preparat mot ångest. Så där mycket ska du verkligen inte behöva lida. Jag är också skräckslagen inför tanken på magsjuka men vi är två föräldrar och kan åtminstone turas om att byta lakan och torka kräks. Utrota kräksjukan nu!!! 😀

Anonym sa...

PS. Första gången jag var gravid (slutade med missfall i v. 8) blev jag kräksjuk under en studiebesök i riksdagen med min klass (är lärare). Lyckades hålla mig från att kräkas inne i riksdagshuset men fick lämna klassen med guiden snabbt som sjutton för att kasta mig ut i friska luften. Mådde så jävla illa så det fanns inte på kartan att åka någon slags färdmedel. Så mitt i vintern gick jag från riksdagen till Årsta. Spydde några gånger på vägen och det kändes som en vandring i Sagan om ringen. Helt sjukt fruktansvärt. Väl hemma däckade jag och dagarna dom följde minns jag knappt. Jag tänker ibland att även om jag har ett barn att ta hand om nu kan det knappast bli värre än det var då.

Anonym sa...

Hej! Jag mailar dig gärna om mina erfarenheter kring ssri och emetofobi. Vilken adress? Kram

Johanna sa...

Jag har mycket oro för kräksjuka hos barnen, vet ej om det är starkt nog att kalla fobi men i kombination med depression fick jag av läkare ordinerat Venlafaxin (och KBT) eftersom denna, enligt läkare, ska ha goda effekter på fobi och ångest också. Tror mig känna av de antidepressiva effekterna men har bara käkat en månad eller så än. Kan eventuellt också känna att udden av en panik för hostning mitt i natten-ilning har trubbats av lite, om du förstår hur jag menar. Hoppas du får bra hjälp!

Schmarro sa...

Ännu en gång: TACK! Ni är så fina som delar med er. Schmarro at gmail punkt com har jag, anonym! Vill gärna höras!

Ulrika Dahllöf sa...

Zoloft är namnet på läkemedel som innehåller sertralin...

Ulrika DahllöfZoloft sa...

Zoloft är namnet på läkemedel som innehåller sertralin...

Anonym sa...

Yes. Ingen fobi men äter fluoxetin mot ångest. Fick mig att leva igen, inte bara överleva typ. Har lägsta dosen och inga biverkningar vad jag märkt. Aldrig upplevt den där bubblan eller gråheten/mellanläget/likgiltigheten som en del vittnar om. Har väl med kroppens kemi och dos att göra kanske. Testa, tycker jag. Och ge det några månader då, kan ta tid och även bli lite värre i början när medicinen sätts in. Hav förtröstan. Kram Lena/erilen

Lisa sa...

Jag har ätit SSRI i flera omgångar för ångest och tvångstankar och det har funkat fint! För mig tar det liksom bort udden av ångesten, som om jag får lite mer skinn på näsan helt enkelt. Har inte haft problem med några som helst biverkningar då jag ätit dem, men att sluta har alltid varit jobbigt för mig. Men nu har jag lärt mig att uttrappningsfasen kan innebära ca två apjobbiga veckor, är man beredd på det blir det mer hanterbart. Också uppstarten var lite jobbig första gången, för man går omkring och känner så himla mycket, men också det går över snabbt. Har alltid ätit låga doser men med min erfarenhet kan jag bara rekommendera dig att pröva! Funkar det så är det så värt de där (eventuellt) jobbiga veckorna vid start/avslut.

Anonym sa...

Hej, började äta Escalitopram mot ångest för ett år sen. Var ej deprimerad, men sliten & väldigt plågad av oro/ångest/sömnstörningar. Efter ett par jobbiga veckor i början blev allt så mycket bättre. Kan verkligen rekommendera att prova det mot ångest som inte är relaterad till depression.