20 mars 2017

Sommarn kommer. Hjälp.

Vårdagjämning idag. Vet inte ens vad det betyder och orkar inte googla. Gissar på att... hmm... nej jag vet inte. Ljusare för varje dag har det ju blivit länge. Och årets ljusaste dag kommer väl nån gång runt midsommar. Kanske är det för att dygnet nu består av fler ljusa än mörka timmar? Äsch jag får väl googla då. När jag skrivit klart detta. 

Sommaren närmar sig ju oavsett. Och även om jag börjar få rutin på detta - det här blir vår tredje tillsammans efter att aksel dog - så är det inte helt odelat härligt och enkelt att närma sig en ledig period på fyra, fem veckor utan så många planer. Det är på helgerna och loven som vi behöver andra människor som mest, jag och Ivan. I vardagen är det ganska, för att inte säga väldigt, enkelt nu för tiden. Jag hämtar mellan fyra och fem, vi går hem, äter mat och badar och hänger runt några timmar, sedan läggning, sedan viss egentid för mig. Men på helgerna och loven blir dagarna så långa om vi inte hittar på något med andra. Det funkar såklart, det funkar till och med helt okej någon dag då och då, men helst inte för många. Vi klättrar på väggarna inomhus och jag är väl kanske inte Ivans absolut mest stimulerande kompis i parker och på museum och utflykter längre. 

Helgen innebar en sådan typ av kontrast. På lördagen åkte vi på utflykt med en av Ivans dagispolare + mamma. Buss och båt till Djurgården, sedan Nordiska Museet, barnen hade så sjukt kul med varandra och när vi landade hemma framåt tre igen var alla ganska nöjda och tillfreds. På söndagen var det lite tvärtom. Jag vaknade upp med viss kemisk ångest efter vinet jag druckit hos min kollega kvällen innan. Mamma behövde åka hem till sitt, i Uppsala. Ivan ville göra något roligt. Jag visste inte riktigt vad jag skulle erbjuda. Sms:ade de flesta vänner med barn jag känner men alla pysslade liksom med sitt på sina respektive håll. Parentesnot: gud vad jag avundas alla med massa kusiner och farmor och mormor och morbror och sånt i samma stad? Verkar så himla härligt och verkar också lösa så mycket vardagsumgänge? Slut på parentes. I alla fall. Vi tog pendeln ned till city och tog oss till Kulturhuset. Där var rum för barn stängt pga sjukdom och biljetterna till Pettson och Findus-utställningen var slut. Vi åt lunch och rörde oss tillbaka till söder. Där träffade vi min vän Frida och gungade en stund i en park. Gick sedan till ringen och tog några varv utan att shoppa. Rörde oss hemåt och när vi väl var hemma igen kändes det som dagen varit åttahundra timmar lång. Då var klockan tre eller fyra, jag minns inte. Ivan var lätt uttråkad och de återstående vakentimmarna flöt ganska sakta. Så kan det ju vara ibland. Inget konstigt med det. Men fem veckor av den känslan i sommar undanbeder jag mig vänligt men/och bestämt. Vi måste göra planer. Vi kan inte vandra runt sådär hela sommaren. Vi kommer bli galna. 

Kollade nyss vad det kostar att hyra en bil en månad i juli/augusti. Mellan åtta och nio tusen ungefär. Det kanske skulle fungera men är nog lite i mesta laget. Framförallt om vi inte har någonstans att åka, hehe. Sunfleet kostade nio tusen men då ingår å andra sidan parkering nere på vår gata. Hmm. Funderar vidare på detta. Samt på sommaren i övrigt. 

Vsg för gullig bild från förra sommaren: 


7 kommentarer:

Anonym sa...

Tips om hyrbil är att kolla hertz via icakortet. Vi hade en volvo v40 i ca 3v för 4900 förra sommaren!

Schmarro sa...

MYCKET bra tips! Tack!

Anonym sa...

Herre gud, fattar PRECIS. När allt är en väntan på att träffa nån. Att något ska hända. Och sen åker man/de hem. Och i de värsta perioderna för mig har det känts som att folk "köper sig fria" genom att ses nån gång sporadiskt, "nu har vi hängt med henne och hennes unge så då slipper vi väl i några veckor i alla fall?" Eller så vill man hem när man är borta och bort när man är hemma. Och man bara drömmer om att nån ska längta efter en. Ofta. Hursomhelst - har saknat dessa inlägg! Tack och hej från ett fan.

Anonym sa...

Finns ju lite halv arrangerade grejer för familjer. Såg en folkhögskola i Halland tex -billigt, kompisar ev lite barnpassning och all mat lagad. Även friluftsfrämjandet har typ läger om du gillar natur. Jag håller helt med-bästs barnvakten =en kompis.På lördagarna kör wintervikens kafe barnpyssel m en vuxen som leker med barnen. Du kan fika medan Ivan leker i samma rum. Ev dock inte hela sommaren.

Anonym sa...

De här har jag hyrt från. Det har funkat bra och varit hyfsade priser: https://www.mabi.se/

Colombialiv sa...

Vårdagjämning = dagen och natten är lika långa. Från och med nu fram till höstdagjämningen i september är dagarna längre än nätterna, mer ljus än mörker dvs.

Trasselkvast sa...

Rent a wreck! En månad från 5000 ca =)